Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ahhoz, hogy átlássuk, mivel tudjuk fenntartani a motivációt, meg kell értenünk, mik azok a tényezők, amik könnyedén hátráltathatják azt. Az építőiparban ezek a szempontok a leggyakrabban három kategóriába esnek: munkakörülmények, management, illetve munkaerő.

A munkakörülmények alatt értünk minden olyan faktort, ami az adott projekt sajátja: időjárási elemek, a terület elhelyezkedése, a rendelkezésre álló eszközök, azok állapota, a munka komplexitása, a tervrajzok.

A management lényegében azon döntések összessége, amiket mi határozunk meg: hogyan osztjuk be a dolgozók munkaidejét, hogyan kommunikálunk, milyen stratégia mellett döntünk. Mindezeket nagyban befolyásolja, hogy mennyire vagyunk felkészült és tapasztalt projekt managerek.

Végül a munkaerő faktor, ami azt foglalja össze, hogy milyen a férfiak és nők aránya a munkaterületen, van-e hiány, milyen képzettséggel rendelkeznek a dolgozók.

Ha fenti gépezetek bármelyikében megakad akár egyetlen fogaskerék is, máris észrevehető lesz a produktivitás csökkenése. Projekt managerként tehát mindig azt kell szem előtt tartanunk, hogy minden a lehető legolajozottabban működjön!

1. Tartsuk kézben a dolgokat!

A mi feladatunk átlátni az összes munkafolyamatot a legapróbb részletekig. Igyekezzünk hatékony és átlátható munkabeosztást írni. Legyen meg minden folyamatábra előre, a határidők, eszközigények legyenek letisztázva. Amit csak tudunk, szervezzünk le előre, de azért hagyjunk teret a véletleneknek is, készüljünk fel nem várt eseményekre is.

Mindig kommunikáljuk tisztán a napi elvárt feladatokat, illetve, hogy a nap végére, melyik folyamatban meddig kell eljutni. Ügyeljünk a munkások biztonságára és a komfortra.

2. Legyen profi a csapat!

Bizonyosodjunk meg jó előre arról, hogy a csapat minden egyes tagja képzett, illetve tapasztalt abban a munkakörben, amit el kell végeznie. Ha profi munkát szeretnénk letenni az asztalra, profikkal kell magunkat körülvennünk. Rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg vele, ha biztosan tudjuk, hogy a munkaterületen mindenki egytől-egyik tökéletesen érti a dolgát. Így elkerülhetjük a felesleges köröket, a fennakadásokat és félreértéseket.

3. Ügyeljünk a békére!

Fontos számításba vennünk az érzelmeket, indulatokat is. Egy-egy hosszú munkanapon, esetleg kellemetlen időjárási körülmények között, könnyen és érthető módon lesz türelmetlen az ember. Ilyenkor elő-előfordulhatnak kisebb-nagyobb viták, azonban ezeket a lehető leggyorsabban el kell tudnunk csitítani. A megromlott munkamorál sokat ront a munka minőségén is.

Hogyan motiváljuk szakmunkás kollégáinkat?

4. Vegyük észre, ha valaki alulteljesít!

Ne dugjuk homokba a fejünket, attól a probléma nem fog elmúlni, sőt! Igenis üljünk le beszélni azzal a kollégával, aki valami miatt észrevehetően alul teljesít. Minél előbb kiderítjük, hogy mi a motivációhiány oka, annál hamarabb túllendülhetünk az ügyön. Kérdezzük meg őszintén, hogy mi történt, esetleg segíthetünk-e valamiben? Mi az, ami miatt frusztrált, fáradt, türelmetlen?

5. Csak egészségesen és kipihenten!

Fizikai munkát végző dolgozóknál kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy az időjárásnak megfelelően legyen lehetőségük hűsölni, vagy éppen felmelegedni, elég hosszú legyen a szünetük, hogy kipihenhessék magukat, mindig legyen megfelelő munkavédelmi ruházatuk, illetve legyen megfelelő mennyiségű étel és ital biztosítva számukra.

A kimerültség koncentrációzavarhoz vezet, ami nagyban hozzájárul a munkamorál, illetve a munkaminőség romlásához.

Az olyan váratlan helyzetekre is mindig legyen forgatókönyvünk, mint a nagy viharok, hirtelen hó, extrém hőség vagy balesetek.

6. Tervezzünk az ünnepekkel!

A munkaszüneti napokat előre, még az ütemterv kialakításnál vegyük számításba! Ne essünk abba a hibába, hogy egy fontos munkaszakasz éppen egy hosszúhétvégére esik. Osszuk be úgy a munkát, hogy inkább egy nagyobb szakasz érjen a végére a szünet előtt, így a munkások is felszabadultabban pihenhetik ki magukat.

7. Logisztika, logisztika, logisztika

Semmi nem akasztja meg annyira drasztikusan a munkafolyamatot, mint, amikor egy eszköz, vagy egy gép nem érkezik meg időben, esetleg nincs a lehető leghamarabb kijavítva. Az adott eszközzel dolgozó kolléga nem tud haladni, amitől frusztrált lesz, ez pedig csakhamar kihat a csapat többi tagjára is. Nagyon figyeljünk oda, hogy minden szükséges kellék időben be legyen rendelve, a szállítása rendben legyen, és hagyjunk magunknak kellő időt arra is, hogy alaposan leellenőrizzük a működésüket.

8. Ha új csapattag érkezik...

Amennyiben munkaerőhiány miatt bővítenünk kell a csapatot, készítsük fel az új kollégát a lehető legalaposabban. Tisztázzuk vele az eddigi, illetve az éppen zajló feladatokat, jelöljük ki az elérni kívánt célokat, és határozzuk meg pontosan a feladatkörét.

Mindig szánjunk időt arra, hogy személyesen mutassuk be őt a csapat többi tagjának, illetve őket is tájékoztassuk jó előre, hogy új kolléga érkezik majd. Egy már összeszokott csapatba sosem könnyű beilleszkedni, a mi feladatunk, hogy ezt a folyamatot a lehető legzökkenőmentesebbé tegyük.

Ugyanakkor abba a hibába se essünk, hogy azt gondoljuk, minél több a munkás, annál hamarabb tudunk pontot tenni a projekt végére. Ha feleslegesen sokan vannak, csakhamar előjönnek a konfliktusok, és a motiválatlanság veszélye is nagyobb mértékben fennáll.

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala