Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Minden munkahelyen akadnak olyanok, akiket mindenki kedvel, még a főnök is, és sikeresen működnek együtt bárkivel, anélkül, hogy törtetőek vagy túlbuzgók lennének. Dr. Szvetelszky Zsuzsa, vállalati kommunikációs szakértő és szociálpszichológus segítségével utánajártunk, hogyan válhatunk meggyőzővé munkatársaink, ügyfeleink számára, azáltal, hogy megváltoztatjuk berögzött szófordulatainkat, felfrissítjük mimikánkat, vagy épp meleg itallal kínáljuk partnerünket a behűtött ásványvíz helyett.

A szavak szintjén

Gyakran gondoljuk úgy, hogy a meggyőzés a hibátlan érvelésen vagy a lehengerlő stíluson múlik, pedig valójában sokkal egyszerűbb módon tehetjük sikeressé munkahelyi kapcsolatainkat vagy épp értékesítő munkánkat. „Mindenki nagyon szereti például a saját nevét hallani, ezért érdemes a lehető legtöbbször belefűznünk a mondandónkba a megszólított nevét. Ez nemcsak szóban igaz, hanem írásban is! Ezzel az egyszerű trükkel észrevétlenül fűzhetjük szorosabbra a személyességet, amelynek létrehozása, fenntartása és elmélyítése minden kapcsolatban rendkívül fontos. Ettől válik ugyanis valóban működővé egy együttműködés, hiszen jellemzően ahhoz viszonyulunk negatívan, akit nem ismerünk, például a távoli anyacég munkatársai ilyenek lehetnek számunkra. Egészen más érzéseket kelt bennünk, ha valaki tudja a nevünket, és kedvesen szólít meg bennünket” – kezd bele a témába dr. Szvetelszky Zsuzsa.

A tévhittel ellentétben a rövid és érthető mondatok sokkal hatékonyabbak, mint a sokszorosan összetett, túlbonyolított szerkezetek, mivel ez utóbbiak könnyen válthatnak ki ingerültséget a másikból. „Kevesen ismerik fel, hogy épp nem értenek valamit, sokkal inkább hajlamos a többség azt gondolni, hogy a másik tudatlannak tünteti fel, és ezért megharagszik rá. Hasonlóan tudat alatt hatnak a kommunikációnkra olyannyira jellemző negációk és feltételes módok. Vajon hányszor mondjuk naponta, hogy az a baj? Vagy, hogy jobb lenne, ha…? Ezek a kifejezések mind szakadékot teremtenek a felek között, ezért ajánlott átfordítanunk őket. Az a baj helyett például mondhatjuk, hogy az a szerencse, vagy a bárcsak helyett használhatjuk a legközelebbet, a semmi esély helyett pedig egészen másképp hat, ha úgy fogalmazunk, hogy tegyünk egy próbát, de a sort még hosszan folytathatnánk” – osztja meg a szakember.

A láthatatlan meggyőző erő - karrier, meggyőzés, metakommunikáció

A bevett gondolkodási struktúránk újrakódolására van tehát szükség, ami elsőre ugyan nehéznek tűnhet, valójában azonban csak a gyakorláson múlik. „Ha sikerül megtalálnunk a pozitív irányt, érdemes a proaktív gondolkodással is kiegészítenünk. Más színben tűnhetünk fel ugyanis a felettesünk szemében, ha csupán arról informáljuk, hogy a várt szállítmány késik, így a munkafolyamatok leállnak, mintha azonnal a megoldásra is javaslatot tennénk: bár a szállítmány nem érkezik meg időben, de nem lesz leállás, és veszteség sem, mert átszerveztem a folyamatokat” – részletezi Zsuzsa.

Amit azonnal észlelünk

Természetesen metakommunikációs eszközökkel is fokozhatjuk a meggyőző erőnket. „A legalapvetőbb a vidám félmosoly, amit amennyire csak megengedi a helyzet, alkalmazzunk! Sokkal kedvesebb lesz tőle az arckifejezésünk, sőt a hangulatunkra is pozitívan hat, így pedig a munkatársainkat is könnyebben be tudjuk vonni egy aktuális feladatba. Egy megbeszélésen a figyelmünket is erőteljesebben fejezhetjük ki megfelelő mimikával: ha felemeljük a szemöldökünket, és kikerekítjük a szemünket, fókuszálttá válik a tekintetünk, és azt üzenjük a másik félnek, hogy fontos számunka, mi több, érdeklődésünk beszélgetőpartnerünket is jobban benne tartja a kapcsolatban.  Érdemes azonban gyakorolnunk a tágra nyílt szemet, nehogy zavaró csodálkozásba csapjon át. Ugyanez érvényes a kézfogásra is: legyen határozott, de semmiképp sem erőszakos” – tanácsolja a szociálpszichológus.

Ajánlott figyelnünk a testtartásunkra is a szakértő szerint: „tartsuk egyenesen a hátunkat, kicsit előrehozva a vállainkat, középre helyezve a csípőnket. Ez a testtartás azon túl, hogy nagyon egészséges, sokkal magabiztosabbnak is láttat bennünket. A gyakran emlegetett összekulcsolt karoktól, ha csak lehet, tartózkodjunk, és ha kollégánk, ügyfelünk ilyen testtartást venne fel, igyekezzünk azt feloldani. Adjunk kezébe egy prospektust, vagy a projekthez tartozó nyomtatott anyagot, ezáltal fizikailag is bevonjuk a beszélgetésbe. Telefonos kapcsolatfelvétel esetén kevesebb terünk van a nonverbális hatások kiaknázására. A legtöbbet a megfelelő hangszín és a beszédtempó eltalálásával nyerhetünk. Felvinni a hangunkat nem érdemes: a túl magas hangszín ugyanis evolúciósan nem meggyőző, többnyire nálunk gyengébbnek ítéljük azt, aki magas hangon beszél. Emellett a hanglejtés, a hangsúlyozás is meghatározó lehet – figyeljünk a visszajelzésekre, és ezek mentén kísérletezzünk.

És a titkos részletek

A neuromarketing foglalkozik azokkal az érdekes, és nem ritkán meglepő tényezőkkel, amelyekről talán nem is gondolnánk, hogy hatással lehetnek egy tárgyalás kimenetelére. „Bizonyított befolyásoló erővel bír, ha meleg itallal kínáljuk vendégünket hideg helyett, ugyanis ettől észrevétlenül beleegyezőbbé, befogadóbbá válik. Az illatok is rendkívül sokat számítanak! Ha például az asztalunkon ’felejtünk’ egy meleg, finom illatú péksüteményt, szintén pozitív irányba billenthetjük a beszélgetést – ezért javasolják ingatlant értékesítőknek, hogy helyezzenek egy tálca süteményt az étkezőasztalra, mert az illat betölti majd az egész lakást, és ezt bizony a potenciális vásárlók nem tudják majd figyelmen kívül hagyni. Egy fontos megbeszélésen az sem mellékes, hova ültetjük ügyfelünket az irodában, vagy hova esik a fény a helyiségben, ezért ezekre is érdemes hangsúlyt fektetnünk” – egészíti ki a fentieket Zsuzsa.

Fogadjuk meg a szakértő tanácsait, és váljunk a meggyőzés mestereivé! Legyünk kitartóak, gyakoroljunk, és az eredmények sem maradnak majd el. Amennyiben még keressük álmaink állását, frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy a munkáltatók ránk találhassanak! Nézzünk szét a legfrissebb lehetőségekközött, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, meggyőzés, metakommunikáció