Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy konferencia kávészünetében, egy állásbörzén, egy futó bemutatásnál kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy egy cégvezetőnek, szaktekintélynek vagy döntéshozónak alkalmunk van bemutatkozni. Neki viszont nincs sok ideje és kapacitása végighallgatni az életünk és karrierünk állomásait. Ha ilyenkor betanult közhelyekkel vagy ömlengő öntömjénezéssel támadunk az illetőre, biztosan nincs nyert ügyünk.

Na, de hogyan tudjuk a lényeget egyetlen percbe sűríteni úgy, hogy lehetőleg maradandó benyomást tegyünk rá, és emlékezzen ránk, amikor a hatáskörében hozzánk illő lehetőség adódik?

Az önismeret a kulcs

Az egy perccel valójában túloztunk is, hiszen 20-30 másodperc alatt kell kialakítanunk magunkról az első, kedvező benyomást, éppen ezért két alapvető tényezőre kell koncentrálnunk. Először is, hogy melyek a saját erősségeink, illetve az, hogy az adott cég, szervezet, partner – amelynek vezetőjével éppen beszélünk – munkáját hogyan és miben tudjuk segíteni, hogyan illeszkedünk mi a képbe. Ehhez természetesen elengedhetetlen a reális önismeret.

Célravezető lehet, ha otthon, nyugodtan, alaposan végiggondoljuk a személyiségjegyeinket, pozitív és negatív tulajdonságainkat, érdeklődési köreinket, szakmai céljainkat és az aktuális élethelyzetünket, majd ezekről írunk saját magunknak egy rövid feljegyzést, kiemelve egyetlen jelmondatot, ami kvázi az ars poeticánknak felel meg.

„Igazi világutazó vagyok”. „Imádom a természetet”. „A társaság középpontja vagyok”.

Ilyen és ehhez hasonló mondatokkal olyan aspektusokat is megvillanthatunk a személyiségünkből, amik a külső megjelenésünkből vagy az életrajzunkból nem derül ki egyből.

  Add el magad – egy percben!  

A pillanat varázsa

Hogyan is érdemes kezdeni a beszélgetést, amikor a partnerjelölttel állunk szemben? Természetesen határozott köszönéssel, bemutatkozással és – bár triviálisnak hangzik – mosollyal. Az sem mindenkinek egyértelmű, hogy milyen fontos a folyamatos szemkontaktus. Ha ez megvan, néhány lényegre törő mondatban elmondhatjuk, mivel foglalkozunk, hol dolgozunk vagy milyen iskola melyik szakán tanulunk.

Amennyiben kevéssé ismert a munkahelyünk vagy az iskolánk neve az adott közegben, hozzátehetünk ezekről némi plusz információt, elmondhatjuk például, milyen kézzelfogható haszna van annak, amit csinálunk vagy tanulunk.

Amennyiben kapcsolódási pont van köztünk és a reménybeli partner között, bármilyen laza is legyen az, el ne felejtsük megemlíteni!

Fontos és elengedhetetlen továbbá, hogy legyen értelmes kérdésünk a másik fél felé, ezzel az érdeklődésünket is látja, valamint nem lesz vallatásszerű a beszélgetés. Sok sikeres ember szeret beszélni magáról és a hivatásáról, könnyen előfordulhat, hogy továbbjutunk az ominózus egy percnél, ha hagyjuk a másikat is beszélni.

Mindig legyen névjegykártyánk!

Az ilyen jellegű beszélgetések során roppant lényeges, hogy soha ne betanult, magolt szöveget szajkózzunk, az adott helyzethez és személyhez igazítsuk a mondanivalónkat.

Kerüljük a bizonytalanságot sugalló szavak használatát, ilyen a „talán”, az „esetleg”, a „viszonylag”, a „körülbelül” és még sokan mások. Az egyszerű, lényegre törő névjegykártya elengedhetetlen, senki sem fogja fejben tartani a nevünket, nem is beszélve az elérhetőségeinkről. Törekedjünk a cserére, ha mi is kapunk a kiszemelttől névjegyet, az a későbbiekben hivatkozási alapot jelent a felkereséséhez.

Kifejezetten karrierrendezvényeken vagy szakmai konferenciákon egy kezelhető méretű portfóliót is magunknál tarthatunk az eddigi tevékenységeinkről, amennyiben olyan a munkakörünk, hogy ez lehetséges. Grafikusok, designerek, tervezőmérnökök egy-egy „mintadarabbal” sokat tolhatnak a szekéren.

Természetesen nem mindenki extrovertált személyiség, lehet valaki attól kiváló szakember, hogy nehezére esik az önmarketing, a spontán érdekérvényesítés. Szerencse, hogy az ilyen szituációkat lehet gyakorolni, akár otthon, a tükör előtt is, de egy barátunk is biztosan segít a visszajelzésével, ha elmondjuk neki a kidolgozott „beszédünk” alapelemeit. És bármennyire furcsán is hangzik, a spontaneitást is lehet gyakorolni, sokan ugyanis éles helyzetben akkor blokkolnak le, ha ismeretlen számukra a szituáció.

A munkaerőpiac is úgy működik alapjaiban, mint egy klasszikus piac, annyival nehezítve, hogy itt saját magunkat kell eladnunk. Amennyiben rövid idő alatt sikerül közelíteni a „vevő” és az „eladó” érdekeit, nagyszerű üzleteket üthetünk nyélbe, ha nyitott szemmel és füllel, felkészülten járunk-kelünk.

Mindezekből jól látszik, hogy az álláskeresés lehetőségei túlmutatnak a hirdetések böngészésén. A Profession.hu segít abban, hogy egy személyes találkozás során is a legjobb formánkat hozzuk, hiszen a hasznos tanácsok mellett díjnyertes alkalmazással készíthetjük el és tökéletesíthetjük önéletrajzunkat, így mi magunk is átgondoltan, lényegre törően, összeszedetten tudunk magunkról beszélni.

 

Készítette: Papp Sándor

                                        A Profession.hu Facebook oldala

                      A Profession.hu Instagram oldala