Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Pályamódosítás

Arra biztosan számíthatunk, hogy az alapvető interjúkérdések egy tanári állásinterjún is felmerülnek majd. Szerencsére, ezekre könnyedén fel tudunk készülni jó előre. Azonban minden bizonnyal lesznek olyan specifikus kérdések is, amik kifejezetten a tanári képességeinkre, szaktudásunkra irányulnak.

Íme, egy kisokos a speciálisan tanári állásinterjún felmerülő kérdésekhez, illetve azok frappáns megválaszolásához.

1. Miért választottuk a tanári pályát? Miért szeretünk gyerekekkel dolgozni?

Az interjúztató nagy valószínűséggel azt szeretné megtudni ezzel a kérdéssel, hogy mi motivál minket, mi volt az indíttatásunk, ami miatt ezt a területet választottuk. A válaszunk ennek tükrében nyugodtan lehet személyes.

Persze azért nem annyira, hogy egyből rávágjuk: „Hát, a nyári szünet miatt!”. Elevenítsünk fel például egy inspiráló történetet a múltunkból.

A válaszunk lehet:„Mindig is nagyon felnéztem az ötödikes történelem tanáromra, XY-ra. Miután végeztem, még akkor is sokszor visszajártam hozzá tanácsért. Az a fajta odaadás és elfogadás, segítőkészség, amit ő képviselt, motivált arra, hogy én is az ő nyomdokaiba lépjek. Szeretném, ha hozzám is bátran fordulnának a gyerekek, akkor is, ha már nem is tanítom majd őket.”

2. Hogyan jellemezné a tanári stílusát, filozófiáját?

Fontos, hogy az interjúztató lássa, nem csupán saját karrierépítésünk, előrelépésünk miatt szeretnénk minél több tanulót akár irreálisnak tűnő célok felé lökdösni, hanem valóban az számunkra a legfontosabb, hogy segítsük őket saját sikereik elérésében és motiváljuk őket. Válaszunkkal fejezzük ki, hogy a tanítás valóban hivatás számunkra, nem csupán egy munka, amit szeretnénk minél előbb letudni.

Legyünk őszinték a tanítási célunkkal kapcsolatban, hiszen azt úgysem fogjuk tudni megváltoztatni, hamar ki fog derülni, ha például egy nagyon szigorú oktatónak állítottuk be magunkat, közben a tanulók már a második óránkon az asztalra tett lábakkal, fel sem néznek a telefonjukból.

A válaszunk lehet: „Szigorú, de igazságos tanárnak tartom magam. Ha reális elvárásokat állítunk a diákok elé, és nem csupán azt várjuk, hogy az órákon helyesen válaszoljanak, hanem hogy a megszerzett tudást a mindennapi életbe is beépítsék, azzal mindenki csak nyer. Egy tanár nem csak a tanteremben tanár, de a hétköznapi nehézségéken is igyekszik átsegíteni diákjait.”

Tanári állásinterjúra készülünk?

3. Hogyan kezelne egy problémás diákot?

Ha egy diák nem figyel, vagy fegyelmezetlen az órán, annak több oka is lehet: vagy túl nehéz számára a feladat, de mivel ezt szégyelli bevallani, a rosszalkodás mögé bújik, vagy éppen, hogy túl egyszerű a feladat és nem köti le őt eléggé, de természetesen az is előfordulhat, hogy iskolán kívüli az ok. A lényeg, hogy egy tanár mindig igyekezzen megtalálni a kiváltó okot, és azt orvosolni, de nem utasításokkal, hanem a diákkal megtalálva a közös hangot, megbeszélve vele azt.

A legjobb, ha felidézünk egy megtörtént esetet, amikor sikeresen kezeltünk egy nehéz szituációt.

A válaszunk lehet:„Mindenképpen félrehívva őt, nem pedig a többiek előtt, kérdezném meg tőle, hogy mi a probléma. Igyekeznék megfejteni, hogy honnan ered a gond, és azon közösen együtt dolgozni. Ezt a módszert alkalmaztam az előző iskolában is, amikor az egyik diákom sehogy nem tudott a helyén maradni az órákon. Megbeszéltem vele, hogy milyen zavaró ez a többi diák számára, illetve kitaláltuk azt a megoldást, hogy ha izgatott lesz, jelentkezik, és ha éppen nem zavar vele senkit, megengedem neki, hogy tegyen egy kört a teremben.”

4. Hogyan motiválja a diákokat?

Ez a kérdés abban az esetben is kiemelt fontosságú lehet, ha például online oktatónak jelentkezünk, hiszen virtuálisan motiválni valakit, akivel semmilyen személyes kontaktunk nincsen sokkal nagyobb kihívás, mint egy tényleges órán. Ettől függetlenül, természetesen minden tanár esetében az egyik lenagyobb feladat, hogy megfelelő módon motiválja a tanulóit. Ennek a legbiztosabb módja, ha megismerjük a diákot, felfedezzük, hogy mik az erősségei és figyelembe vesszük, hogy neki mik a céljai.

A válaszunk lehet:„A pozitív visszaigazolás kulcsfontosságú, de nem csupán azokban az esetekben, amikor valaki kimagaslóan jól teljesít. Egy-egy kisebb személyes siker, egy-egy leküzdött nehézség, ami másoknak apróságnak tűnhet, szintén dicséretet érdemel. Sokszor ezek az apró figyelmességek azok, amik a legjobban motiválnak.”

5. Hogyan szeret kommunikálni, kapcsolatot építeni a szülőkkel?

Tanárként nem csupán a diákokkal kell együtt dolgoznunk, hanem a szülőkkel is, akik bizony nagy részt befolyásolnak abból, hogy a diák hogyan teljesít az iskolában. A tanári szerepkör nagyon fontos és meghatározó része, hogy milyen a kapcsolatunk a szülőkkel, illetve, hogy mit teszünk annak érdekében, hogy együtt működjünk velük, a diákok érdekében.

Válaszunkkal érdemes arról biztosítanunk az interjúztatót, hogy minden lehetőséget megragadunk a szülőkkel való személyes kommunikációra, és azt tűzzük ki célnak, hogy egy olyan bizalmi együttműködés alakulhasson ki köztünk, ami nagyban elősegíti a diák előmenetelét.

A válaszunk lehet:„Nagyon fontosnak tartom, hogy személyesen is megismerjem lehetőleg minden egyes diákom szüleit. Éppen ezért, minden tanév kezdetén, majd év közben is be szoktam hívni a szülőket, hogy, ha csak röviden is, de be tudjunk mutatkozni egymásnak. Év közben szeretek kiküldeni egy-egy pár kérdésből álló kérdőívet, hogy meglegyen a számukra is a felület a visszajelzésre, illetve nagyon ügyelek rá, hogy a gyerekeik kisebb-nagyobb sikereiről folyamatosan tájékoztassam őket.”

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala